Jaanus Marrandi kutsub rehvidele panema vanusepiiri

Ann VaidaKeskkond

Riigikogu majanduskomisjoni liige, sotsiaaldemokraat Jaanus Marrandi arvates tuleb Eestis panna autorehvidele vanusepiir, et välistada ohtlikult vanade rehvidega sõitmine.

Ta meenutas aasta alguses kahte hukkunuga liiklusõnnetust, kus ühel juhul olid vastassuunda kaldunud sõiduautol 11 aasta vanad rehvid ning teisel juhul olid juhitavuse kaotanud sõiduauto esimesed rehvid aastast 2002 ja tagumised aastast 2007.

„Ma ei süüdista kedagi, sest mõlemal autol olid talverehvid ja ka nende muster polnud liiga kulunud. Ometi esitavad need kaks traagilist õnnetust meile küsimuse – kui ohtlik on Eesti oma inimestele Euroopa rehvide prügimäena?“ ütles Marrandi.

Eestis tegutseb hulk ettevõtteid, kelle üheks tegevusalaks ongi peamiselt Põhjamaadest ja Saksamaalt toodud kasutatud rehvide müük, kus ostjaid ahvatlevad kuni kordades odavamad hinnad, võrreldes uute rehvidega.

„Neid inimesi tuleb mõista. Aga vanade rehvide puhul olemegi silmitsi ohtliku olukorraga, kus east tingitud kummisegu jäikuse suurenemine halvendab oluliselt rehvi haarde- ja pidurdusomadusi,“ tõdes Marrandi, kes toetus arvamusele, et juba 5-6 aastat on piisav aeg, mis teeb ka kõige parema rehviga oma pöördumatu töö.

10-15 aasta vanuste rehvidega sõitmine on võimalik, kuna liiklusjärelevalves ega ülevaatusel ei pea kontrollima rehvide vanust, mis oleks väga lihtne, sest valmistamise aeg on seal näha, vaid piirdutakse mustri sügavuse kontrollimisega, ütles Marrandi, kelle sõnul on see aga pool rehkendust, mis võib liikluses, eriti kehvade teeoludega, võtta inimelusid.

Ta tsiteeris liiklusõnnetuste uurimiskomisjoni juhti, maanteeameti liikluseksperti Villu Vane, kes on samuti rääkinud õnnetustest, „milles oli selge roll igivanadel rehvidel“ – nende „haardevõime libedal teel on praktiliselt olematu, kuigi mustrisügavus võib isegi normile vastata“.

Jaanus Marrandi sõnastas ettepaneku majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile täiendada mootorsõiduki tehnonõudeid kirjeldavat ministri määrust, kehtestades rehvide vanusepiiriks 6 või maksimaalselt 7 aastat. Seega, kui on vanemad rehvid, siis sõiduk tehnoülevaatusest läbi ei saaks ja meie teedele-tänavatele sõitma ei pääseks.

„Nii astuksime sammu turvalisema liikluse poole. Meid on niigi liiga vähe, et võiksime rahvana lubada liigset liiklusriski ja kaotatud elusid. Alguses võib see tunduda ehk järjekordse käsu-keelu rakendamisena, aga inimelud on väga-väga palju kallimad vanade ja uuemate autorehvide hinnavahest,“ ütles Marrandi.

Foto: Tanel Meos / Delfi